خانه / فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک / رابطه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

رابطه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند بطوریکه می توان تجارت الکترونیکی را کاربرد فناوری اطلاعات در امور بازرگانی تلقی کرد. برای درک بهتر پیوند بین این دو مفهوم ابتدا روند تکاملی صنعت فناوری اطلاعات و سپس تاثیرات فناوری اطلاعات بر تجارت الکترونیکی بررسی می شود.


موشلا روند تکامل فناوری اطلاعات را به چهار مرحله تقسیم کرده است که این 4 مرحله بدین قرارند:

1. مرحله سیستم محور (1981-1964): در این مرحله مخاطبان اصلی فناوری اطلاعات شرکت ها بودند زیرا هزینه ها آنقدر بالا بود که افراد توان استفاده از آن را نداشتند. فناوری اصلی این مرحله ترانزیستور بود.

2. مرحله PC محور ( 1981-1994) : مرحله PC محور، مرحله ای بود که در آن رایانه های شخصی ابداع شدند و به دلیل هزینه اندک آن ها نسبت به رایانه های بسیار حجیم و گران قیمت قبلی افراد نیز توان خرید آن را داشتند ولی بدلیل تخصصی بودن کار با رایانه و جدید بودن نسبی علوم رایانه، متخصصان از PC ها استفاده می کردند و افراد عامی به ندرت قادر به استفاده از آن بودند. در این مرحله فناوری اصلی ریزپزدازننده ها بودند.

3. مرحله شبکه محور (1994-2005) : در این مرحله که با شروع عصراینترنت همراه بود و از سال 1994 شروع شد مخاطبان اصلی مصرف کنندگان بودند. دراین مرحه عرض باند ارتباطی که حجم اطلاعات منتقل شده را تعیین می کند فناوری اصلی بود.

4. مرحله محتوا محور (2005-2010) : در این مرحله مخاطبین اصلی تمامی افراد در سرتااسر جهان بودند و فناوری اصلی در این دوره نرم افزارها بودند.

حال پس از بیان سیر تکامل فناوری اطلاعات می توان تاثیر آن را بر تجارت الکترونیکی در چهار دسته تقسیم بندی نمود :

1. تاثیر ارتباطی : پیشرفت و تکامل فناوری اطلاعات امکان انتقال اطلاعات بیشتری را فراهم می سازد و در تنیجه انواع هزینه های مبادله کاهش می یابد و خریدار و فروشنده با چند کلیک می توانند انبوهی از اطلاعات را از شبکه اینترنت دریافت و به راحتی با یکدیگر رابطه برقرار کنند.

2. تاثیر انسجام الکترونیکی: با استفاده از فناوری اطلاعات امکان برقراری ارتباط نزدیک تر بین خریدار و فروشنده ممکن شده، فاصله فیزیکی بین آن ها از بین می رود و خریدار و فروشنده با یکدیگر یکپارچه می شوند.

3. تاثیر واسطه گری الکترونیکی : فناوری اطلاعات یک بازار الکترونیکی ایجاد می کند که در آن خریدار و فروشنده یکدیگر را یافته، بر سرانجام مبادله با هم به توافق می رسند.

4. تاثیر شبکه سازی استراتژیک الکترونیکی : فناوری اطلاعات امکان طراحی و به کارگیری استراتژیک ارتباطات و شبکه ها را برای شرکت هایی که در جهت رسیدن به اهداف مشترک و استراتژیک و دستیابی به مزیت استراتژیک با هم همکاری می کنند فراهم می سازد.

درباره ی samanrad

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *