خانه / راههای توسعه کسب و کار / آیا می‌خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید؟

آیا می‌خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید؟

توسعه کسب و کار

بعید است مدیر یا مالکی را پیدا کنید که علاقمند به توسعه کسب و کار خود نباشد. تقریباً هر زمان پای بحث یک مدیر بنشینید از رویاها و خواسته‌های خود برای توسعه کسب و کار می‌گوید. استراتژی به ما آموخته است که برای سالهای بعدمان چشم انداز داشته باشیم و تلویحاً به ما یاد داده است که چشم انداز سالهای بعد، باید وسیع‌تر و جذاب تر از وضعیت امروز باشد.

چنین است که مدیری که ۱٪ سهم بازار خود را دارد آرزو دارد طی ۵ سال، ۱۰ یا ۲۰ درصد سهم بازار را از آن خود کند و کسی که ۵۰٪ سهم بازار را دارد دوست دارد طی چند سال آینده ۵۰ درصد دیگر را نیز از آن خود کند. همچنین به ندرت کارآفرینی را می‌بینید که در زمان عملی ساختن رویای خود، به چیزی کمتر از «برترین بازیگر بازار» فکر کند.

دو واقعیت را باید در نظر گرفت. نخست اینکه «بزرگ شدن کسب و کار» معیارهای مختلفی دارد و دوم اینکه برای توسعه کسب و کار نیز، «استراتژیها و ابزارهای مختلفی» وجود دارد. برخی مدیران، بزرگ شدن کسب و کار را به افزایش درآمد می‌دانند. برخی دیگر به افزایش فروش. برخی دیگر به افزایش تعداد کارکنان. برخی دیگر به افزایش سهم بازار و برخی دیگر به افزایش سهم از «جیب مشتریان». اینکه کدام تعریف درست است کاملاً بستگی به این دارد که در چه صنعتی باشیم و ضمناً برنامه‌ی آینده‌ی ما برای کسب و کارمان چه باشد. همینطور اینکه سازمان ما در چه مقطعی از عمر خود قرار دارد.

در خصوص استراتژی های توسعه نیز روشهای متعددی وجود دارد. از توسعه محصول (به معنای ارایه محصولات و خدمات جدید به مشتریان) تا توسعه‌ی بازار (به معنای پیدا کردن بازارهای جدید برای همان محصولات و خدمات قبلی) و یا نفوذ در بازار موجود و ده ها استراتژی دیگر که باید به صورت جداگانه به آنها پرداخته شود.

با وجودی که استراتژی های توسعه‌ی کسب و کار ساده و در دسترس به نظر می‌رسند اما دامهای زیادی در مسیر توسعه کسب و کار وجود دارد و به همین دلیل است که آمارها نشان می‌دهد حجم بسیار زیادی از برنامه‌های توسعه کسب و کار مدیران، عملاً با شکست مواجه می‌شود.

پنج مرحله رشد و توسعه

اگر به عنوان مدير يا صاحب كسب و كاري براي پيشرفت برنامه اي داريد با به كار بستن مراحل زير مي توانيد اين فرايند را تنظيم كنيد.

1- وضعيت كنوني خود را اندازه بگيريد.

2- عمليات اصلاحي را كه بايد انجام شود سازماندهي كنيد.

3- هزينه ها را كاهش دهيد.

4- مشتريان و فرصت هاي بيشتري بيابيد.

5- پيشرفت خود را اندازه گيري كنيد تا آثار اصلاحات خود را بررسي كنيد.

1- وضعيت كنوني خود را اندازه گيري كنيد.

شايد اكنون كه كسب و كاري داريد احساس قلبي شما اين باشد كه حرفه شما به خوبي پيش مي رود و رشد خوبي هم دارد ولي براي اطمينان از اين موضوع احتياج به معناي معتبرتري از اندازه گيري داريد. و اين كاري است كه هم قبل و هم بعد از هر فرايند بهينه سازي و توسعه انجام گيرد.

الگوي اندازه گيري بايد واقعي و سخت گيرانه باشد. و براساس برگشت پول و سرمايه تنظيم شود. اندازه گيري چيزهايي مانند رضايت مشتري اندازه گيري هاي نرم هستند كه ممكن است به سود بيشتر ختم شوند يا نشوند. البته احتياج نيست اين فاكتورها را اندازه گيري كنيد بلكه بايد يك رابطه مشخص و قابل اندازه گيري بين آنها و سود مالي وجود داشته باشد.

 2- سازماندهي عمليات

با سازماندهي يا سازماندهي دوباره عمليات و فرايندها مي توانيد كسب و كار خود را به ماشيني كاراتر تبديل كنيد. براي اين منظور بايد اهداف خود را تعريف نماييد. برنامه و طرحي آماده كنيد مي توانيد از استاندارد ISO 9000 استفاده كنيد آنچه انجام مي دهيد و آنچه مي خواهيد انجام دهيد بايد مستند باشد و ثبت شود. به اين ترتيب اهداف، كار ها و وظايف شفاف و مشخص مي شود.

3- كاهش هزينه

با استفاده از ابزارهاي TQM (مديريت جامع كيفيت) و البته ابزارهاي مشابه مي توانيد ضايعات مواد اوليه، كار و زمان لازم براي توليد محصول، فروش و تحويل آن را كاهش دهيد كه نتيجه آن بهينه شدن حاصل كار سازمان شما و افزايش مزاياي رقابتي سازمان شماست.

TQM در اوايل دهه 90 ميلادي رواج پيدا كرد و از آن زمان به بعد مرتب روش ها و ابزارهاي جديدي ظهور كردند كه بعضي از آنها موفق و بعضي يك مصيبت حرفه اي بودند.

عقل سليم و تجارب حرفه اي شما مهمترين فاكتور در انتخاب هر يك از اين ابزارها و نحوه استفاده از اين مفاهيم است.

4- مشتريان بيشتري جذب كنيد.

با جلب رضايت مشتريان خود به كمك محصولات با كيفيت و سرويس هاي مناسب مشتريان سابق شما دوباره به سراغ شما خواهند آمد و همينطور مشتريان جديد براي شما خواهند فرستاد. البته قيمت شما بايد مناسب و قابل رقابت باشد و محصولتان در بازار به سهولت قابل دستيابي باشند.

همچنين بازاريابي و تبليغات بسيار مهم هستند چون به كمك آنها مي توانيد مشتريان بيشتري جذب كنيد. كيفيت، خدمات پس از فروش مناسب و رضايت مشتري عواملي اند كه مي توانند يك كسب و كار را طولاني مدت سرپا و موفق نگه دارند.

5- اندازه گيري دوباره

براي بررسي رشد و پيشرفت خود و اينكه اين زحمات و تلاش ها به كجا ختم شده است بايد دوباره اندازه گيري كنيد.

مثال ها:

توسعه و بهينه سازي در همه اشكال كسب و كار قابل انجام است كه در اينجا چند مثال را ذكر مي كنيم.

كسب و كار يك نفره

يك متخصص كامپيوتر مي خواهد كسب و كار خود را توسعه دهد تا مشتريان بيشتري جذب كند.

او مي تواند درآمد ساعتي خود را در قبال كاري كه انجام مي دهد و همينطور ديگر عوامل مانند تبليغات و … را تعيين كند كه مجموعه آنها نشان مي دهد وضعيت فعلي كسب و كار او چگونه است. و در كجا قرار دارد.

او با سازماندهي كسب و كارش و چگونگي انجام آن مي تواند با راندمان بيشتري عمل كند. بنابراين وقت آزاد بيشتري خواهدداشت. مي تواند وقت بيشتري براي بازاريابي و پيدا كردن مشتري هاي جديد صرف كند. او مي تواند فرايند كاري خود را بهينه نمايد تا زمان هاي تلف شده و اشتباهات تكراري را كاهش دهد. همينطور در صورت لزوم براي بعضي كار ها از ديگران كمك بگيرد در اين ميان برون سپاري براي شروع مي تواند يك انتخاب خوب باشد.

او با تمركز روي كيفيت مي تواند درجه رضايتمندي مشتريان را بالا ببرد و مشتري هاي بيشتر پيدا كند. بالاخره بعد از يك دوره زماني مي تواند فاكتورهاي گفته شده را دوباره اندازه گيري كند تا ببيند آيا واقعا كسب و كار خود را توسعه داده است يا نه. آيا به اهداف تعيين شده دست پيدا كرده است؟

شركت هاي بزرگ چند مليتي

در سازمان هاي بزرگ هر مدير بخشي از فرايند را رهبري مي كند ولي همه آنها يك خواسته واحد دارند و آن افزايش راندمان كاري كارمندان شركت است. يعني كاهش حجم كاري كه به كارمندان وابسته است و افزايش سود.

مديران در اين شركت ها گردش كار و منفعت حاصل را اندازه گيري ميكنند.

آنها فرايند كاري را بهينه سازي مي كنند و دستورالعمل ها را در اختيار كارمندان و كارگران قرار مي دهند تا تلفات و ضايعات ناشي از سهل انگاري و اشتباه آنها را كاهش دهند.

مشتريان هستند كه شركت را سرپا نگه داشته اند. بنابراين بايد مشتريان را حفظ نمود آنها سعي مي كنند با جلب رضايت مشتري و ارتباط با آنها مشتريان را حفظ كنند. و در نهايت پس از اعمال اين تغييرات مدير مربوطه دوباره اندازه گيري ميكند تا ببيند آيا اين اصلاحات در سوددهي  مجموعه او اثر مثبت داشته است يا خير و در صورت نياز فرايند مربوطه را اصلاح كند.

خلاصه شما بايد بدانيد كه رشد، توسعه و بهينه سازي را چه تعريف مي كنيد و چه چيزي را در كسب و كار خود مي خواهيد توسعه دهيد تا بتوانيد فرايند توسعه را به كار ببنديد. و البته قبل و بعد از بكار گيري فرايند توسعه بايد اندازه گيري كنيد در فرايند توسعه و بهينه سازي سازماندهي، كاهش هزينه و رضايت مشتريان بايد مد نظر باشد. اين راهي است كه مي توانيد به كمك آن كسب و كار خود را بهينه سازي كنيد و در دنياي رقابت پيشرو باشيد.

انتهای پیام/*

 

درباره ی samanrad

همچنین ببینید

راههای جذب مشتری

۷ راه شگرف برای جذب مشتریان جدید

راههای برای جذب مشتریان جدید: ایجاد یک لیست درست از مشتریان کاری طاقت فرسا به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *